Tématem článku není důležitost komunikace se zákazníkem, ale podíváme se na to, jak si ji usnadnit. Všichni, kdo používají některý ze standardních e-mailingových nástrojů jako je Mailchimp, Ecomail nebo SmartEmailing mohou pracovat s automatizacemi. My jsme se nechali inspirovat webinářem konkrétně od společnosti Ecomail, jejíž službu sami využíváme.
Proč automatizovat?
- Automatizace pracují za vás.
- Zachytíte potenciálního odběratele nebo odběratele ve správném čase a s obsahem, který jej zajímá.
- Správně nastavená automatizace rovněž pomáhá udržovat odběratele “při životě”.
- Data hovoří o tom, že automatizace přinášejí výrazně lepší výsledky oproti pravidelným kampaním.
K čemu můžete automatizace použít?
- Ideální pro informace novým klientům, tzv. uvítací sady.
- Upevňují vztah s odběratelem.
- Prodávají. Mohou kopírovat “nákupní cyklus” zákazníka – ideální pro e-shopaře!
- Zajišťují ponákupní cyklus zákazníka. Získání referencí, zpětné vazby, dodatečné informace k zakoupenému produktu nebo službě, cross-sellové či up-sellové kapmaně.
- Jsou skvělým pomocníkem pro automatické pročišťování databáze, tzv. reaktivační kampaně.
Kde najdete možnost nastavit si automatickou kampaň?
Ve chvíli, kdy máte jasno v tématu kampaně a co by měla přinést, je třeba nastavit automatizaci podle vašich požadavků. Novou kampaň založíte přímo v sekci Automatizace. Můžete zároveň použít některou z připravených šablon, které jsou dostupné.
U Ecomailu najdeme aktuálně připravených 8 nejdůležitějších scénářů, se kterými můžete dále pracovat:
- poděkování za přihlášení k odběru
- sleva na 1. nákup
- přání k svátku
- přání k narozeninám
- e-book ke stažení
- výročí od 1. nákupu
- opuštěný košík
- odměna 30 dní po nákupu
Jak automatické kampaně fungují?
Zjednodušeně lze říci, že v rámci kampaně musíte určit:
- Zda chcete na daný kontakt odeslat kampaň pouze jedenkrát nebo opakovaně.
- Co je konkrétní spouštěč, např. kontakt se přihlásí k odběru, otevře e-mail, opustí košík, navštíví stránku a další.
- Jaká akce nastane? Odeslat email/SMS, počkat, spustit reklamu na Facebooku, zkontrolovat, zda uživatel nakoupil nebo např. přidat štítek.
- Můžete tvořit jednoduché scénáře Spouštěč > Akce > Konec automatizace, ale i navázat několik kroků za sebe.
- U složitějších scénářů je nutné myslet na podmínky, např. poskytnu časově omezenou slevu za registraci uživatele. V tomto scénáři mohu zkontrolovat, zda slevu využil. Využil? Skvěle, automatizace končí. Nevyužil? Odešlu nový email, kdy připomenu končící platnost slevy atd.
Doporučení na závěr
Podtrhnuto sečteno – na začátku automatizace je nutné investovat čas do promyšlení jednotlivých scénářů, přípravě šablon pro jednotlivé emaily nebo sms, vyhodnocení a případné optimalizaci kampaně. Přes zdánlivou úvodní pracnost pro nastavení automatizací ve výsledku přináší budoucí velkou úsporu času. Neocenitelným pomocníkem jsou pro e-shopaře, ale uplatnění najdou v mnoha dalších oblastech.
- Méně je někdy více. To platí i pro automatizace. Dbejte na to, aby se na kontakty nespouštělo mnoho automatizací, zároveň proložené klasickými newslettery nebo obchodními sděleními.
- Pracujte opatrně se slevovými kupóny. Jedná se o účinnou formu, ale není dobré, pokud si zákazníci zvyknou natolik, že bez slevy u vás nenakoupí.
- Sledujte statistiky. Vyhodnocujte a optimalizujte. Dělejte změny. Nikdo nechce dostat identické přání k svátku tři roky za sebou.
- Zkuste zapojit do automatizace i další komunikační kanály. Např. pro reaktivaci zkuste i SMS zprávu nebo spuštění reklamy na Facebooku.