en
Všechny příspěvky blogu

Automatizace v e-mailingu

Autor: Simona Kokořová 02. 12. 2021 e-commerce e-shop marketing
Automatizace v e-mailingu

Tématem článku není důležitost komunikace se zákazníkem, ale podíváme se na to, jak si ji usnadnit. Všichni, kdo používají některý ze standardních e-mailingových nástrojů jako je Mailchimp, Ecomail nebo SmartEmailing mohou pracovat s automatizacemi. My jsme se nechali inspirovat webinářem konkrétně od společnosti Ecomail, jejíž službu sami využíváme.

Proč automatizovat?

  • Automatizace pracují za vás.
  • Zachytíte potenciálního odběratele nebo odběratele ve správném čase a s obsahem, který jej zajímá.
  • Správně nastavená automatizace rovněž pomáhá udržovat odběratele “při životě”.
  • Data hovoří o tom, že automatizace přinášejí výrazně lepší výsledky oproti pravidelným kampaním.

K čemu můžete automatizace použít?

  • Ideální pro informace novým klientům, tzv. uvítací sady.
  • Upevňují vztah s odběratelem.
  • Prodávají. Mohou kopírovat “nákupní cyklus” zákazníka – ideální pro e-shopaře!
  • Zajišťují ponákupní cyklus zákazníka. Získání referencí, zpětné vazby, dodatečné informace k zakoupenému produktu nebo službě, cross-sellové či up-sellové kapmaně.
  • Jsou skvělým pomocníkem pro automatické pročišťování databáze, tzv. reaktivační kampaně.

Kde najdete možnost nastavit si automatickou kampaň?

Ve chvíli, kdy máte jasno v tématu kampaně a co by měla přinést, je třeba nastavit automatizaci podle vašich požadavků. Novou kampaň založíte přímo v sekci Automatizace. Můžete zároveň použít některou z připravených šablon, které jsou dostupné.

U Ecomailu najdeme aktuálně připravených 8 nejdůležitějších scénářů, se kterými můžete dále pracovat:

  • poděkování za přihlášení k odběru
  • sleva na 1. nákup
  • přání k svátku
  • přání k narozeninám
  • e-book ke stažení
  • výročí od 1. nákupu
  • opuštěný košík
  • odměna 30 dní po nákupu

Jak automatické kampaně fungují?

Zjednodušeně lze říci, že v rámci kampaně musíte určit:

  • Zda chcete na daný kontakt odeslat kampaň pouze jedenkrát nebo opakovaně.
  • Co je konkrétní spouštěč, např. kontakt se přihlásí k odběru, otevře e-mail, opustí košík, navštíví stránku a další.
  • Jaká akce nastane? Odeslat email/SMS, počkat, spustit reklamu na Facebooku, zkontrolovat, zda uživatel nakoupil nebo např. přidat štítek.
  • Můžete tvořit jednoduché scénáře Spouštěč > Akce > Konec automatizace, ale i navázat několik kroků za sebe.
  • U složitějších scénářů je nutné myslet na podmínky, např. poskytnu časově omezenou slevu za registraci uživatele. V tomto scénáři mohu zkontrolovat, zda slevu využil. Využil? Skvěle, automatizace končí. Nevyužil? Odešlu nový email, kdy připomenu končící platnost slevy atd.

Doporučení na závěr

Podtrhnuto sečteno – na začátku automatizace je nutné investovat čas do promyšlení jednotlivých scénářů, přípravě šablon pro jednotlivé emaily nebo sms, vyhodnocení a případné optimalizaci kampaně. Přes zdánlivou úvodní pracnost pro nastavení automatizací ve výsledku přináší budoucí velkou úsporu času. Neocenitelným pomocníkem jsou pro e-shopaře, ale uplatnění najdou v mnoha dalších oblastech.

  • Méně je někdy více. To platí i pro automatizace. Dbejte na to, aby se na kontakty nespouštělo mnoho automatizací, zároveň proložené klasickými newslettery nebo obchodními sděleními.
  • Pracujte opatrně se slevovými kupóny. Jedná se o účinnou formu, ale není dobré, pokud si zákazníci zvyknou natolik, že bez slevy u vás nenakoupí.
  • Sledujte statistiky. Vyhodnocujte a optimalizujte. Dělejte změny. Nikdo nechce dostat identické přání k svátku tři roky za sebou.
  • Zkuste zapojit do automatizace i další komunikační kanály. Např. pro reaktivaci zkuste i SMS zprávu nebo spuštění reklamy na Facebooku.
Sdílet příspěvek

Další články

Všechny příspěvky

Máte zájem o naše služby?

Ozvěte se nám, rádi navrhneme řešení na míru i pro Vás!