en
Všechny příspěvky blogu

Regulace reklamy

Autor: Simona Kokořová 26. 05. 2022 e-commerce marketing

Marketing a reklama je v současném světě nutnost. Z pohledu marketéra je ideální využít aktuálních trendů ve světě, prezentovat ideální benefity produktu nebo zvolit co nejchytlavější slogan. Na první pohled se to může zdát jednoduché, ale pravidla hry určuje zákon a regulace reklamy vymezuje mnohem užší hranice, než bychom mnohdy čekali.

V online prostoru reklama putuje rychlostí světla a dostane se k nejrůznějším příjemcům. Proto je důležité, aby reklama splnila svůj cíl a zároveň byla podle pravidel aneb nikdy nevíte, kdo se dívá!

Na co dávat pozor?

Jsou zkrátka oblasti podnikání, kde každá reklama musí být vymyšlena obezřetně. Klasickým případem jsou alkoholické a tabákové výrobky, pohřebnictví, střelivo a zbraně. Do citlivých témat patří také veterinární přípravky, zdravotní péče a služby nebo doplňky stravy. Dokonce reklama na všudy přítomné potraviny podléhá přísným pravidlům. U potravin (a nejen u nich) navíc do hry vstupuje ještě Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Dalším faktorem je také cílová skupina. Svá pravidla mají reklamy pro děti do 15 let, jiná pro děti a mládež do 18 let.

Co si pod tím představit?

Pro ilustraci se podíváme na kojenecká mléka. V reklamě pro takovýto produkt musí zaznít, že kojení má vždy přednost a kojení má blahodárný vliv na zdraví a vývoj dítěte. Naopak ani náznakem nenaznačujte, že idealizujete náhradu mateřského mléka. Stačí vložení fotky spokojeného kojence, který pije z lahvičky nebo produktovou fotografii tzv. počátečního umělého mléka. A co třeba kosmetické produkty? Nesmí být použita slova, která jsou jakkoli spojována se zdravím, ani s klasickou medicínou. Zdravá pleť? Protizánětlivé účinky? Zapomeňte. Regulováno! Teď už tak snadno nevypadá, že? Podrobný článek o tom ve spolupráci s advokátní kanceláří Legitas napsala Obsahová agentura.

Nepřípustné využití motivu strachu

Krásný příklad, co vše může nastat, i když je váš úmysl zcela jiný. A váš případ skončí u soudu, pak u dalšího a nakonec u nejvyššího soudu. A i když v tomto případě měl příběh šťastný konec, hranice je mnohdy velmi tenká. Podle zákona reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu. Ještě jednou připomeneme, že hranice vnímání, co může být urážka pohlaví, národnosti nebo obecně snížení lidské důstojnosti, je velmi tenká!

Sportovní události

Samostatnou kategorií je např. Olympiáda. Existuje přímo zákon o ochraně olympijských symbolik. To znamená, že nesmí být spojena s výrobkem, ani službou třetí strany. Dokonce ani hashtag na firemním profilu. Ne. Pokus pravidla obejít? Neprošla ani „hokejiáda“, za kterou společnost Budvar dostala pokutu ve výši 2,25 milionu korun. Výjimku mají pouze olympijští partneři, i ti se ale musí řídit rozsahem smlouvy, kterou uzavřeli s Olympijským výborem. Skvělý článek o tom napsala advokátní kancelář e-legal.

Kraď jako umělec

Tímto odkazujeme na známou knihu, kterou napsal Austin Kleon. Ano, vše už tu 100 x bylo a ještě 100 x bude. Je v pořádku se inspirovat. Není v pořádku vykrádat. A ano, hranice je opět velmi tenká. Velký pozor je třeba dávat, pokud odkazujete na jakékoli známé osobnosti, postavy (např. Marvels) nebo jiné značky, publikované texty. Ať již v textu nebo kreativě, jakmile použijete cizí „produkty“ k vlastní propagaci, aniž byste měli svolení nebo zaplatili za použití, je to víc než risk. Určitě to nedělejte. Například pokud na firemním webu řeknete, že Vaším vzorem je Tomáš Baťa, je to v pořádku. Pokud už ale necháte kolovat placený příspěvek, kde o sobě budete říkat, že jste velmi dobá firma a spojíte se jménem Baťa (např. jsme novodobý Baťa), máte problém. Možná ne hned, ale co je jednou v online prostoru, žije tak trochu vlastním životem. Nestačí ani překreslit postavičky tak, že „jen vypadají“ jako Spiderman. Jakmile je jednou možné postavu identifikovat…. Opravdu se chcete pouštět do soudní pře s giganty, jako je např. Marvel?

Tak co? Byly to pro vás v dnešním článku staré známé věci? Nebo máte pocit, že jste se ztratili v džungli? Pokud ta druhá možnost, budeme rádi Vaši průvodci.

Zdroje:
Petra Stupková
Elegal
Obsahová agentura
Nejvyšší soud

Sdílet příspěvek

Další články

Všechny příspěvky

Máte zájem o naše služby?

Ozvěte se nám, rádi navrhneme řešení na míru i pro Vás!