Na základě evropských nařízení dojde během let 2021 a 2022 ke změnám pravidel, které se týkají e-commerce. Co nás čeká a jak se připravit?
Rychlý souhrn (nejen) pro spěchající:
- Podzim 2021 – doplnění obchodních podmínek a údajů o podnikatelích + tzv. “tlačítková novela”
- Leden 2022 – změny v zárukách a reklamacích
- Jaro 2022 – úprava vyčíslení a zobrazení slev produktů + transparentní recenze + zpřísnění pro personalizované ceny
Není to zase tak hrozné, že? Pojďme se na vše podívat blíže:
Tlačítková novela
Tlačítko “koupit” nebo “objednat” není podle nových pravidel dostatečně výstižné. Zákazníkovi musí být jasné, že po kliknutí na tlačítko se zavazuje k zaplacení objednávky. A tak nově musí tlačítko nést např. text “Objednávka zavazující k platbě” nebo podobnou formulaci, tak aby bylo jasné, že objednávka je závazná. Tlačítko ideálně umístěte jako poslední krok při nákupním procesu. Zákazník před kliknutím na tlačítko musí být seznámen s celkovou částkou, kterou za objednávku zaplatí, a to včetně dopravy a balného a upozorněn na obchodní podmínky e-shopu.
Pokud provozovatel e-shopu nedodrží nové podmínky, zákazník není povinen si objednávku převzít a zaplatit. Smlouva totiž nebude platná a náklady spojené s dopravou bude muset uhradit provozovatel. Až milionová pokuta může hrozit v případě, že na e-shop narazí ČOI.
Účinnost zákona jsme očekávali od podzimu 2021, na opravu chyb v občanském zákoníku si ale ještě počkáme a účinnost novely je zatím v nedohlednu.
Obchodní podmínky a jejich doplnění
Obchodní podmínky uvádějí základní informace o podnikateli. Kromě toho uvádí také povinnosti obchodníka i zákazníka. Obchodní podmínky e-shopů by měly udávat:
– označení podnikatele dle OR či živnostenského rejstříku
– obecné informace o produktu,
– způsob uzavření smlouvy,
– způsob platby a dopravy,
– informace o možné reklamaci produktu,
– způsob, kterým lze odstoupit od smlouvy,
– informace o EET při přijímání hotovosti,
– vzor odstoupení od kupní smlouvy,
– informace o mimosoudním řešení sporu prostřednictvím ČOI.
Nově je třeba k obchodním podmínkám přidat:
– kontaktní e-mail, telefon a adresu provozovny k označení podnikatele
– dále mají provozovatelé e-shopů povinnost dodat spotřebiteli zboží/produkt do 30 dnů od uzavření smlouvy, pokud se se zákazníkem nedohodnete jinak. V tom případě je třeba získat souhlas s prodlouženou lhůtou dodání.
– změny se dotkly také služeb dodávaných prostřednictvím software. Při dodání takovýchto služeb bude třeba zmínit technické požadavky, které jsou k využití služby potřebné (např. minimální hardwarové požadavky nebo internetové připojení atp.) a také způsob, kterým bude služba dodána.
– v případě prodeje digitálního obsahu, je třeba dodat informace o četnosti poskytování služeb, tedy zda se jedná o jednorázovou nebo opakovanou službu, a o tom, zda bude obsah pravidelně aktualizován.
– odstoupení od smlouvy může zákazník provést jednoznačným prohlášením, a to v jakékoli podobě. Může zavolat, napsat e-mail nebo zprávu na chatovací aplikaci. Provozovatel e-shopu je vždy povinen odstoupení zákazníka od smlouvy akceptovat.
Nová pravidla už bychom měli mít pod kontrolou od podzimu 2021, u digitálního obsahu byl čas do ledna 2022.