en
Všechny příspěvky blogu

Povolit cookie lištu či nepovolit? To je oč tu běží!

Autor: Aneta Klimková 15. 12. 2021 e-commerce e-shop marketing web

O cookies jsme se na našem blogu už jednou rozepsali. Článek byl především pro ty, kdo provozují weby, e-shopy, blogy apod. Zkrátka pro ty z nás, kteří se do 1.1.2022 musí popasovat s cookie lištou a všemi nástrahami nové legislativy. Teď se na problematiku cookies podíváme z pohledu těch, které cookie lišta díky nové legislativě “chrání”. Tedy koncových zákazníků e-shopů, návštěvníků webů nebo čtenářů blogů.

Co jsou cookies?

Průměrný uživatel internetu se určitě s cookie lištou potkal, a to ne jednou! Cookies zjednodušeně řečeno představují technické řešení, které o návštěvnících webu sbírá informace. Některé jsou nutné pro funkčnost zobrazené stránky, jiné se následně vyhodnocují pomocí analytických a marketingových nástrojů. Zkrátka a dobře, každý Váš krok na webu je sledován a později použit proti Vám (😜).

Co to vlastně znamená?

A teď vážně! Co to znamená pro návštěvníky webu? Například remarketing. Prohlížíte si na e-shopu smartphone a za chvíli vidíte ve svém prohlížeči, Facebooku nebo Instagramu reklamu na prohlížený smartphone. Pro ženy jiný příklad. Hledáte na internetu novou černou koženou shopper bag kabelku a vzápětí vidíte kabelky na každém kroku, tedy “kliku”. Možná Vás teď trochu uklidní i fakt, že sbíraná data jednotlivců jsou interpretována především na úrovni skupiny uživatelů. Jinými slovy, pro další rozhodování a plánování, je důležitý vždy poměr z celkového počtu. Kolik uživatelů z celkového počtu nedokončí objednávku? Jaké produkty jsou nejčastěji prohlíženy, aniž by byly zakoupeny? Odkud do našeho e-shopu chodí nejvíc potencionálních klientů? To je oč tu běží!

Možnost volby

Cookie lišta dává možnost volby, a to je zcela v pořádku. Můžete se rozhodnout, zda udělíte souhlas se sběrem informací, které pomáhají mapovat chování uživatelů. Můžete udělit souhlas všem nebo pouze vybraným cookies (více o typech cookies se dočtete níže). Bez souhlasu budou moci provozovatelé webů od ledna 2022 sbírat pouze technické cookies, které jsou nezbytně nutné pro provoz webu.

Teď si možná říkáte paráda, protože přesně tohle Vás štve! Vy přece nechcete být sledováni. Pojďme se na to nyní podívat naopak z pohledu e-shopařů, provozovatelů webů a blogů.

Být či nebýt.. sledován?

Samozřejmě primárním cílem prodejců je zisk. ALE! Provozovatelé webů také chtějí svým zákazníkům dodávat kvalitní produkty, služby a zajímavý obsah. Jak ovšem mají přizpůsobit tvorbu nového obsahu nebo komunikaci se zákazníky, když nevědí, kdo jejich zákazníci jsou a jaké jsou jejich potřeby? Pro provozovatele bude těžší své zákazníky identifikovat a efektivně je oslovovat. Pro internetové magazíny nebo různé dobrovolné spolky, které žijí z příjmů ze zobrazovaných reklam jsou data důležitá úplně stejně, i když od nich “nic nekoupíte”.

Jak s cookie lištou pracovat?

V cookie liště si můžete vybrat, které informace o Vás můžou cookies sbírat.

  • Technické cookies – ty běží automaticky, jsou nezbytně potřebné pro fungování webu. O těchto cookies jsou návštěvníci pouze informováni, není možné je vypnout.
  • Analytické cookies – sledují statistické údaje o návštěvách webových stránek a aplikací a jejich užívání.
  • Preferenční cookies – umožňují zapamatovat si preference uživatelů (nastavení jazyka, měny apod.) a rozpoznat, že se uživatel na web vrací, čímž provozovatelům umožňují přizpůsobit web uživatelům a zjednodušit jeho používání.
  • Marketingové cookies – zaznamenávají údaje o návštěvě webových stránek, pomáhají při cílení reklamy.

Jak by měla cookies lišta vypadat?

Ve zkratce cookie lišta:

  • musí umožňovat výběr typu cookies,
  • nesmí zamezovat vstupu na web, tzn. musím mít možnost používat web i přesto, že jsem cookies odmítl,
  • nesmí být agresivní, tedy nesmí překážet a “rušit”,
  • musí být dostupné podrobnosti o typech cookies a jejich charakteristice.

Podrobně toto téma zpracoval Pavel Ungr na webináři Jak na cookie lištu 2022. Kreativitě se meze nekladou, takže si texty cookie lišty pročtěte, můžete se u toho slušně pobavit! Nám se líbí cookie lišty na webu Petry Dolejšové a digitální agentury Taste.

Cookie lišta z webu Petry Dolejšové
Kreativně využitý text v cookie liště. Zdroj: www.petradolejsova.cz
Cookie lišta z webu Taste.cz
Kreativně využitý text v cookie liště. Zdroj: Taste.cz

Co z toho vyplývá?

Pozor na nekalé praktiky a vynucování! Zároveň pokud na Vás vyskočí cookie lišta na pochybných webech, směle vše odmítněte. Na druhou stranu není důvod cookies nepovolit, především u webů, e-shopů nebo blogů, které rádi navštěvujete. Baví Vás některý z tvůrců na internetu? Líbí se Vám produkty a komunikace některých značek na internetu? Chcete od svých vyzkoušených e-shopů dostávat stále lepší produkty a služby? Pak jim sběr informací pomocí cookies povolte v plném rozsahu.

Navíc.. řekněte sami. Nestalo se Vám někdy, že jste si prohlíželi produkt, zavřeli prohlížeč a po několika hodinách, dnech nebo týdnech jste potřebovali daný produkt dohledat, ale nebyli jste schopni si vzpomenout, o jakou značku, e-shop nebo typ produktu šlo? Potom Vám reklama v rámci remarketingu na prohlížený produkt přišla vhod. No ne?

Změna názoru? Povolena!

Cookies můžete dodatečně spravovat. Takže můžete udělené souhlasy kdykoli beztrestně odebrat. Navíc každý souhlas je časově omezen. Platnost souhlasu se uvádí kolem 13 měsíců. Pak Vás musí o souhlas znovu požádat.

Zdroje:
Pavel Ungr, 2021, www.pavelungr.cz/webinar-jak-na-cookie-listu-2022/

Sdílet příspěvek

Další články

Všechny příspěvky

Máte zájem o naše služby?

Ozvěte se nám, rádi navrhneme řešení na míru i pro Vás!