en
Všechny příspěvky blogu

Změny legislativy pro cookies | leden 2022

Autor: Simona Kokořová 25. 11. 2021 e-commerce e-shop marketing
Změny legislativy pro cookies

Nejsou cookies jako cookies. Pro většinu firem, majitelů e-shopů nebo blogů – zkrátka pro všechny, kteří pracují s online světem, aktuálně představují webové cookies stejnou noční můru, jako vůně těch do zlatova upečených pro věčné dietáře.

Od 1. 1. 2022 se ovšem nemění legislativa jen kolem cookies, ale celý přístup pro práci s osobními údaji z pravidla opt-out na opt-in. A proč si, když to jde, nedopřát ještě přídavek v podobě double opt-in?

Co jsou vlastně cookies?

Jako cookie se v protokolu HTTP označuje malé množství dat, která www server pošle prohlížeči, který je uloží na počítači uživatele. Při každé další návštěvě téhož webu pak prohlížeč tato data posílá zpět serveru. Pokud jste fanoušek suchých faktů, více Vám řekne Wikipedie.

Přeloženo z řeči homo technicus se dá říct, že jde o technické řešení, díky kterému můžeme vyhodnotit chování návštěvníků našeho webu či e-shopu a neohroženě na ně líčit lákadla i v rámci remarketingu.

Opravdu se jedná o osobní údaje?

Dle rozsudku Soudního dvora EU jsou cookies osobními údaji, protože cookies registrovaných uživatelů obsahují jedinečné číslo, které se vztahuje ke konkrétnímu uživateli. Cookies jsou osobními údaji vždy, pokud jejich pomocí získáme IP adresu, a to i dynamickou IP adresu.

Zjednodušeně lze říct, že jakmile web pozná, že ho navštívil znovu daný uživatel, zná jeho chování a ví kde je = dokáže ho identifikovat, jedná se o osobní údaj.

Základní rozdělení cookies

  • Funkční cookies – ty běží automaticky a potřebujeme je nezbytně. Tedy proto, aby se web (shop, blog apod.) mohl zobrazovat a služby na něm mohly fungovat. O těchto cookies návštěvníky pouze informujeme, není možné je vypnout.
  • Analytické a preferenční cookies – nově musíte získat souhlas návštěvníka
  • Cookies pro profilování a remarketing – zde změna není, musíte stejně jako doposud získat souhlas návštěvníka.

Jedná se o opt-in pouze pro cookies?

Ne. Nezapomeňte, že změna legislativy se vztahuje i na beacons, pixely nebo trackovací kódy různých sw nástrojů, běžně je používá např. Ecomail.

Co se mění dále?

Celý pohled na získávání a práci s osobními údaji se z pravidla opt-out mění na pravidlo opt-in. Aneb jak říká přímo úřad pro ochranu osobních údajů:

Opt-out pravidlo – znamená, že nevyjádřím-li výslovný nesouhlas, platí automaticky můj souhlas, tj. „od čeho se neodhlásím, to dostávám“.

Opt-in pravidlo – znamená, že nevyjádřím-li svůj výslovný souhlas, platí automaticky můj nesouhlas, tj. „k čemu se nepřihlásím, to nedostávám“.

Co teď?

V první řadě zůstat v klidu! Pokud nemáte k dispozici firemního právníka, pověřence pro zpracování osobních údajů, UX designéra a copywritera, kteří vše zprocesují jako po másle a dostanete hotové řešení na míru, doporučujeme následující:

  1. Zvolte nástroj cookie consent managementu neboli správce cookies
  2. Maximalizujte opt-in rate na úvodní stránce a ve všech formulářích pro registraci apod.
  3. Dbejte na to, abyste splnili informační povinnost – zpracované a dostupné zásady o zpracování    osobních údajů, politiku použití cookies
  4. Roztřiďte kategorie cookies, ale dopřejte i uživateli změnit názor.
  5. Nezapomeňte, že je třeba vše upravit nejen na webu, ale všude, kde používáte jakékoli technické řešení pro sběr a vyhodnocování údajů (blog, e-shop, FB apod.)

Jak s touto změnou pracujeme my?

  • V případě, že pro Vás neplatí výše zmiňovaná varianta na míru, můžeme Vám doporučit textace tlačítek a udělat prvotní kontrolu Vašeho online prostoru podle současných best practice. Očekává se, že praxe přinese další vývoj nebo upřesnění sporných bodů.
  • Můžeme Vám poskytnou naši univerzální cookie lištu a pomoci s implementací v rámci webu. I tato lišta splňuje maximum současně známých doporučení.
  • Stejně tak Vám můžeme pomoci s analýzou a identifikací stávajících cookies a doporučit vhodného správce cookies.
  • Podíváme se i nato, jak řešíte případné odvolání souhlasu.

Od nového roku se e-shopů a e-commerce dotknou i další změny. Více o těchto změnách si můžete přečíst v článku Změna pravidel pro e-shop 2021 – 2022.

Zdroje:

Petra Dolejšová, www.petradolejsova.cz
Petra Stupková – Legitas, www.legitas.cz
Dami, FB, Wikipedia

Sdílet příspěvek

Další články

Umělá inteligence v marketingu 20. 04. 2023 marketing

Umělá inteligence v marketingu: hrozba nebo příležitost pro “lidské” zaměstnance?

Umělá inteligence (AI) se v současné době stává stále důležitější v oblasti marketingu. Pomocí AI lze získat mnoho cenných informací o zákaznících a poskytnout jim lepší zážitek z nákupu. Měli by se pracovníci marketingových oddělení a agentur bát umělé inteligence?

E-commerceday 2023 11. 04. 2023 e-commerce

E-commerce day 2023

Nadupaný program, skvělí řečníci a nekonečně mnoho inspirace a možností na získání nových kontaktů. Tak by se dal shrnout 3. ročník největší moravské konference pro e-shopy.

Všechny příspěvky

Máte zájem o naše služby?

Ozvěte se nám, rádi navrhneme řešení na míru i pro Vás!