en
Všechny příspěvky blogu

Jak jsme online magazínům vyřešili stabilitu a zvýšili návštěvnost

Autor: Simona Kokořová 30. 03. 2022 Případové studie web

Začínal s psaním textů na zakázku. V současné době je editorem a majitelem pěti úspěšných online magazínů a vede sedm redaktorů. My jsme měli tu čest být u zrodu úspěchu těchto magazínů a děláme Radkovi technickou podporu už pěknou řádku let.

Z učitele základní školy šéfredaktorem

Před 15 lety Radek Štěpán začínal s psaním textů na zakázku pro spolužáka z VŠ. Postupně do světa redakčních webů pronikl a společně se svým kamarádem založil další dva magazíny, ve kterých se staral o redakční část a psaní textů. V roce 2013 se rozhodl zkusit založit a vést redakční web na vlastní pěst a povedlo se! Témata, o kterých píše, jsou mu blízká. Jeho první magazín Náš dům” vznikl původně jako blog, ve kterém popisoval radosti a strasti, se kterými se setkal při stavbě vlastního rodinného domu. Z učitele základní školy na plný úvazek se postupně stal editorem pěti úspěšných online magazínů, pro které aktuálně píše sedm redaktorů. Ve škole, s malým úvazkem, zůstává dodnes. Ze stejného důvodu jako dělá fotbalového trenéra mládeže. Má rád, když je mezi lidmi.

Když se daří víc, než jsme čekali

Magazínům se dařilo, což v překladu znamená nárůst návštěvnosti. Začali se objevovat problémy se stabilitou webů. Radek si totiž původní řešení navrhl sám. V době, kdy nemohl tušit, jaké budoucí výzvy na něj a jeho magazíny čekají. Tehdy se Radek snažil problémy řešit sám, a i když měl určité technické znalosti, řešení nedostupnosti webů a technických obtíží mu ubíralo nejen cenný čas, ale také příjmy z reklam, díky kterým se mohl věnovat psaní.

Stabilita, to je základ!

Jako mezikrok Radek zkusil zakoupit hotové šablony a řešit optimalizaci webů, což se ukázalo jako posun k lepšímu, jenže i ten měl své limity. Když přišla nabídka ke spolupráci od Seznamu, bylo definitivně jasné, že tato změna stačit nebude a bude třeba přistoupit ke změně technického řešení. Zapracovat na UX a udělat pro čtenáře stránky magazínu atraktivnější a přehlednější, bylo důležitou částí plánované změny.

Jak se Radek dostal k Surface?

Jako většina z nás, i Radek dal v první chvíli na doporučení z blízkého okolí. I přesto nebyl s možným dodavatelem řešení spokojen. Domluvy vázly, řešení se neposouvalo, a tak začal hledat jinde. „Pak jsem si uvědomil, že mám firmu, která dělá vše kolem webů, kousek od domu. A i když dnes se Surface vše řešíme online, tento fakt a první dojmy ze spolupráce rozhodly.“

Co vše se změnilo?

Bylo nutné provést celkovou optimalizaci webů a připravit nové šablony na míru, včetně redesignu grafických prvků. Důležitým krokem byla také změna hostingu ze sdíleného na WMS (server vyhrazený pouze pro weby). Díky optimalizaci rychlosti načítání a hodnocení metrik Web Vitals došlo i ke zlepšení hodnocení ze strany Google, tedy zlepšení SEO. V rámci návrhu technického řešení bylo nutné respektovat požadavky Seznamu a návrhy přizpůsobit. V Surface jsme nezapomněli ani na přesměrování původních URL adres tak, aby po převodu webů nedošlo k poklesu návštěvnosti. Zatímco původní řešení zvládalo maximálně kolem 20.000 návštěv za den, nové řešení zvládá bez problémů i 140.000 návštěv za den. Hlavní cíl, tedy optimalizace, zvládání náporu návštěv a příprava pro reklamní systémy, splněn!

Jak to probíhalo?

Jak říká Radek, jeho osobně se celý přibližně 6 měsíční proces moc nedotkl a vše probíhalo na straně Surface. Po nasazení webů na testovací provoz a odsouhlasení, se weby nasadily na ostrý provoz. “Občasné technické potíže, které se při spouštění jednotlivých webů objevily, vnímám pouze jako drobnosti, které měl tým Surface plně pod kontrolou.” podotýká Radek. Po spuštění zkrátka pokračoval on i jeho redaktoři ve své práci, s veškerým doposud vytvořeným obsahem. V novém designu, s novými nástroji a možnostmi.

Jsme za Radkův dojem moc rádi, protože náš tým viděl průběh přeci jen náročněji. S čím si museli naši vývojáři poradit? Krásné výsledky metrik u šablon na míru vydržely do nasazení všech reklamních systémů, které Radek využívá.

Vzhledem k tomu, že se jedná o služby třetích stran, mají naši vývojáři omezené možnosti jejich optimalizace. I tak se povedlo vrátit hodnocení do zelených čísel! Dlouhodobým cílem je optimalizovat externí služby natolik, aby se hodnocení Web Vitals vrátilo do zelených čísel ve všech případech.

Velkou pátrací akci způsobila také nenápadná aktualizace WordPress pluginu, která měla zásadní dopad na vytěžování výkonnosti webu. I když byla aktualizace ze strany WordPressu provedena na základě požadavků vývojářů, u Radkových webů tato změna způsobila velké potíže s jejich dostupností. Jak říká Pavel, hlavní webový vývojář Surface: “ WordPress a jeho pluginy jsou z velké části kódem třetích stran a je potřeba sledovat i změny provedené v nich. Aktualizace pluginu tedy neznamená kliknutí na odkaz v administraci webu. Vše je potřeba sledovat a testovat, nejlépe mimo produkční prostředí.” Naši vývojáři si s výzvou opět poradili a do budoucna plánují zvolené řešení ještě vylepšit.

Mission accomplished

I při zpětném pohledu Radek říká, že výsledek bez pochyby splnil jeho očekávání. Weby jsou obsahové, takže návštěvnost generuje především kvalita obsahu. Bez správného technického řešení by však nebylo možné takovou návštěvnost mít. Kruh se uzavírá. Po dokončení změny, která umožnila i spolupráci se Seznamem se dá říct, že se Radkova práce posunula na profesionální úroveň. A v čem vidí hlavní přínos? Ulehčení práce. „V Surface weby převedli, udělali v novém a každý měsíc se o ně pravidelně starají. Teď vše hlídají profíci a já se mohu věnovat tomu, co opravdu chci. Psaní článků.“

„Díky Surface se mohu věnovat tomu, čemu opravdu chci – psaní a mým webům.“, říká Radek Štěpán, editor a majitel pěti online magazínů s celkovou návštěvností přes jeden milion návštěvníků měsíčně.

Co říkají čísla?

Radkovy magazíny mají opravdu vysokou návštěvnost. To není náš subjektivní dojem, ale fakt. Druhé místo v rámci 20 webů s největší návštěvností u známého poskytovatele hostingu WEDOS hovoří jasně! Běžná návštěvnost Radkových magazínů se celkově pohybuje okolo 1 milionu návštěvníků měsíčně.

U návrhu technického řešení jsme dali velký důraz na responzivní řešení. Nadpoloviční většina návštěvníků totiž přichází přes mobilní zařízení.

Naše zahrada

Nejvyšší návštěvnost za den: 106.000 uživatelů

Průměrná měsíční návštěvnost: 286.000 uživatelů měsíčně

 

Plné zdraví

Nejvyšší návštěvnost za den: 80.000 uživatelů

Průměrná měsíční návštěvnost: 180.000 uživatelů měsíčně

Svět cestovatele

Nejvyšší návštěvnost za den: 139.000 uživatelů

Průměrná měsíční návštěvnost: 131.000 uživatelů měsíčně

 

Náš dům

Nejvyšší návštěvnost za den: 112.000 uživatelů

Průměrná měsíční návštěvnost: 213.000 uživatelů měsíčně

ePeníze

Nejvyšší návštěvnost za den: 140.000 uživatelů

Průměrná měsíční návštěvnost: 217.000 uživatelů měsíčně

Plány do budoucna?

Radek určitě nezahálí, ani neusíná na vavřínech a plánů na rozvoj svých webů má spoustu. Aktuálně se rozhodl s magazínem www.nasezahrada.com připravit anglickou verzi a oslovit tak výrazně širší publikum. Ve hře je také spolupráce s internetovým vyhledávačem Google, která může návštěvnost opět posunout mnohem dále.

Surface očima klienta

Na otázku, zda by naše služby doporučil i ostatním, Radek bez váhání odpověděl: „To už dělám, pár lidí už jsem k vám doporučil. A proč? Protože u Surface vím, že když se něco řekne, tak to tak bude. Pokud se nesplní termín z objektivních důvodů a je dobrá komunikace, tak není problém, dá se domluvit. Pokud se jen mlží a slibuje… to se mi ale u Surface nestalo.“

Děkujeme Radkovi, že si vybral Surface a věříme, že spolupráce, která trvá již čtvrtým rokem, zdaleka nekončí. Radku, přejeme moře inspirace a spoustu spokojených čtenářů!

Můžeme něco udělat i pro Vás a Váš web? Dejte nám vědět! 

Sdílet příspěvek

Další články

28. 06. 2022 tým ze života Surface

Surface vysvědčení

Co by byl konec školního roku bez vysvědčení? Asi jako týden bez víkendu. Nebo článek bez nadpisu. A protože nás náš „pan ředitel“ často nechává, abychom se hodnotili sami, tak jsme si jedno společné vysvědčení vystavili.

27. 06. 2022 tým

Seznamte se se Simonou!

Představujeme dalšího člena týmu! Key account managerka Simona s námi v červenci oslaví 1. výročí!

19. 06. 2022 e-commerce e-shop marketing

Léto ≠ okurková sezóna

Léto je tady. Lidé si užívají slunečného počasí, utíkají od počítačů a většině e-shopařů začíná okurková sezóna. Sepsali jsme pro Vás pár tipů, jak využít toto "klidnější" období!

Všechny příspěvky

Máte zájem o naše služby?

Ozvěte se nám, rádi navrhneme řešení na míru i pro Vás!